agility kalix lördag

skoj var H E L T tappad. "okej" om hon drar iväg på ett race och skuttar över alla hinder på en gång, men inte ens det. hon drog iväg åt HELT annat håll och gick till och med förbi och runt hinder.
jag fick traggla mig genom H E L A banan. andra loppet gick något bättre, men den lilla jäveln tjuvstartade! det pajade typ allt. jag som varit så nöjd över att ha haft bra lydnad på henne och aldrig riktigt tränat in starter så - fick bita i det sura äpplet. men på agilityn tog hon faktiskt kontaktfälten fint och gungan gick vägen.
 
nellie, nellie, nellie. så fantaiskt jävla lydnadskörd att hon får ont i magen av att vara på min högra sida! hon har fått lära sig att gå på min vänstra sida och titta på mig. men nu! nä nu ska vi springa på höger sida och titta på helt andra grejer. väldigt svårt att få in i systemet. BOOT! jag måste vara så övertydlig som det går och verkligen veta vart vi ska och hur banan går. nästan hur många steg det är överallt! jag kan knappt skicka henne över ett hinder ifall jag är på "fel" sida. lilla knäppa hund! som grädde på moset är hon höjdrädd(??) helt plötsligt? sen när har hon börjat mesa upp på bommen? gungan köper jag! alltsåååå.
 
med andra ord : FYRA DISKAR! det är inte ens fyra bra lopp, utan det är fyra lopp som inte var ens nära en rosett!
 
men jag tror faktiskt att skoj blir lidande av att jag tävlar nellie. jag hinner inte värma upp och hoppa in skoj ordentligt före vi ska starta. det står några hinder vid sidan av banan som man kan hoppa lite på, få lite kontakt och lite känsla för vad hunden har för form typ. mata med lite godis, leka, kela osv före start. men det är inget jag hinner. viktigast: tycka att jag är roligast i världen och vilja följa mig och göra allt jag kan tänkas be om.
men nä.
imorgon ska jag ge blanka fan i nellie tills jag kört klart skoj.
det roliga är bara att nellie rymmer från min lånade bur! hon rymmer till mig och skoj när vi försöker känna av dagsformen. inte specieltl uppskattat av andra ekipage! 
 
många tror att det är nellie som kommer få första pinnen, och det tror jag också. om jag bara springer och ser till att alltid ha henne på min vänstra sida så är det inga problem. jag får a b s o l u t inte springa bakom henne när hon ska på lång-hoppet, då trampar hon bara genom och får fel. nellie fattar inte heller att hoppa däcket numer, men det beror på att jag tränat på small-hinder med nellie och därför är däcket betydligt längre ner vid träning än vid tävling.
 
men skoj, skoj min lilla vessla! snabb som en liten jävel och jag har inte en chans att hinna med! därför är det bra med dagar då hon förstår att hinder är till för att hoppas! gärna i rätt ordning! imorgon ska hon göra det, imorgon ska vi plocka en pinne!
 
kom ihåg att det var här ni hörde det först
 
respect my horrible-twos

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback