Polcirkelhoppet – officiell agilitytävling 12-13 november


Om boendet som INTE var speciellt tillfredställande:
I fredags packade jag och Linnea in oss i bilen tillsammans med tjejerna.
Kring kl.23 var framme vid ridhuset och lilla logi-stugan vi skulle få övernatta i. Nackdelen med att komma sent och sist är att alla sover när man kommer.
I rummet vi skulle bo var det tre stycken våningssängar i ett inte alls stort rum. Tre stycken hade kommit före oss och självklart tagit alla nere sängar! Dom hade fyra hundar i rummet, två lösa och två i bur. En hund var hur chill som helst och sov i en säng. Den andra inte lika OK, men ingen problemhund. Alla var "balanserade".


Med andra ord fick vi börja bädda på varsin överbädd i ett mörkt rum och försöka att inte göra allt för mycket liv. Linnea lyfte upp skoj i sin säng och sov dåligt. Jag tog mitt nätt och jämnt upp till min säng med Nellie lös nedanför mig tillsammans med två andra lösa hundar. Hör ni hur det låter nu? Släpar in Nellie och Skoj i ett mörkt rum där det är lösa hundar som de aldrig mött förr och tvingar dom att ligga jävligt stilla och inte morra.
Nellie höll på att driva mig till vansinne. Så fort någon rörde sig så knakade det och Nellie började morra. Efter ett tag sa någon av tjejerna vi bodde med att jag skulle sluta säga åt Nellie för hon slutar ändå när folk slutar trampa runt. Jag stelnade till av ilska och ville bara ge henne en fet smäll. Det är inte mitt fel att jag ligger en våning upp och inte kan korrigera hunden ordentligt. Usch.

Dagen efter frågade Linnea som någon av dessa tre kunde lägga sig där uppe, men nej. När vi skulle sova fick Skoj sova på golvet med dom andra hundarna. Dock är hon en riktig mystjej, hon sov tillsammans med en av tjejerna vi delade rummet med. Nellie fick ligga i sin bädd och morra bäst hon ville. Jag sket fullständigt i hur hon lät. Jag tänkte inte på att Nellie är lite mörkrädd. Tur att Nellie var lika trött som mig och somnade snabbt.
Jag sov som ett litet barn den natten.



Det var boendet. Nu till det roliga - TÄVLINGEN!


Halva nöjet var att kolla på alla andra! Det höll på bra länge, nästa gång SKA jag ha en stol att sitta på. Det var inte speciellt skönt att sitta på läktaren. Inget ryggstöd med andra ord :(
På lördagen startade Klass 1 först.
Klass 1 var indelat i tre storlekar: small, medium och large. Det var ca 16st som startade i small-gruppen där Linnea och Skoj startade. Ungefär samma i dom andra storlekarna. När alla kört klart bygger de om banan och man kör Lopp B. Samma sak igen.
Sen Klass 2 som fungerar på samma sätt. Small, medium och large som kör två lopp.
Slutligen Klass 3.

När banorna byggs om får förarna UTAN hund gå en banvandring på 8min:


Man kan se Linnea i mitten i en blå tröja tillsammans med en person i röd jacka. Jag tror de går deras alla första banvandring. Agility lopp A.



Skoj hade kört klart ganska tidigt på dagen när klass 1 var första klassen att starta, vilket var skönt för nerverna! MEN! På söndagen var det omvänd ordning.
Då började klass 3 med två lopp, sen klass 2 med två lopp och sen sist klass 1.
Kring 13.30 tror jag Skoj fick starta. Vi steg upp och kollade från kl.08 bara för att det är så kul :)
Skoj var rätt seg, men jag tycker att det gick bra trots allt.


Jag minns inte exakt hur resultatet på lördagen blev. Lördagen var två lopp i agility.
Jag vet iallafall att dom inte blev diskade - vilket är riktigt bra :)

Söndagen blev dom dessvärre diskade. Men bortsett från diskningen gjorde dom jätte bra ifrån sig.
Man kan inte vara mer nöjd!!!!

Lite bilder:


Linnea värmer upp Skoj inför ett lopp.

Skoj i Linneas famn på söndagen. Trött tjej!


Nellie var lagomt nöjd vid mina fötter. Hon skötte sig också super bra.
Massa hundar överallt, skällande hundar. Hon var jätte duktig. Brydde sig knappt och hon var bara
symboliskt kopplad. Kunde lämna henne och knata hon satte sig bara upp och tittade lite! STOLT :)




Nu börjar söndagsträningarna i ett ridhus i Bensbyn. Jag har "just in case" signat upp mig och Nellie som nybörjare. Det kostar ju ingenting, ingår i medlemsskapet! Lika bra att få valuta för pengarna. Det är lite lydnad i agilityn. Nellie kan behöva lära sig något nytt hon också.

Jag har säkert glömt skriva om en hel del.
- Våran dubbelbokade parkeringsplats med stolpe som vi tillslut fick.
- När 8-9åriga tjejen frågade om hunden hette "Kuk?" (Den hette Krut :P)
- Jokkmokks första kinakrog som öppnades av två kineser som sen fick barn. Då föddes Jokkmokks första kinaunge. (Hört på läktaren)
- Foxterrien som bet föraren under hela loppet, tillslut bet hunden hål i byxorna.
- Alla tokiga, galna och duktiga hundar som kämpat på.


Det blev ett längre inlägg. Men det är kul att ha sparat!
Kom ihåg att det var här ni hörde det först



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback